keskiviikko 15. helmikuuta 2017

Renault= Ranskalaisten Epäonnistunut Naisten Auto Usein Liikenteessä Tulppana

Ranskalaiset on parhaita Mäkkärissä, se tuli viimeinkin nähtyä. Olen jo reilun vuoden ihmetellyt miten ranskalaisia autoja aina haukutaan huonoiksi. Minun 200 000 km nähnyt ja 900 euroa maksanut piinattu relluni on nimittäin toiminut ihan moitteetta allani jo puolitoista vuotta. Eli aina tähän päivään asti.

Aamulla kun se simahti n 30 metriä ennen määränpäätä sakkopaikalle, mietin vain että onneksi ei sammunut keskelle risteystä, jonka läpi juuri ajoin. Tai jo aikaisemmin moottoritielle. Nyt sentään ehtisin hyvin koulutukseen.

Kun sitten kävin kysymässä hotellin vastaanotosta että kuinka hanakasti tuolla kadunpätkällä sakotetaan väärin pysäköityjä autoja (todella hanakasti), sainkin samalla apua ja auto työnnettiin hotellin omalle parkkipaikalle. Onneksi en joutunut jättämään sitä sakotettavaksi.

Työkaverini toisesta toimipisteestä sanoi että voisi auttaa rellun pippanan kanssa, mutta auto lähtikin onneksi yllättäen käyntiin kun ruokatunnilla kävimme katsomassa sitä. Pystyin siis onneksi kertomaan miehelleni ilouutisen, että ei tarvitsekaan tulla hakemaan sitä (ja minua) autotrailerin kanssa. Hinaaminen köydellä 100 kilometrin matka kotiin ei nimittäin tuntunut kovinkaan houkuttelevalta ajatukselta.

Kotimatkalla ranskattarestani katosivat tehot Hämeenlinnan moottoritiellä Hyvinkään kohdalla. Liittymään olisi ollut vielä noin kahdeksan kilometriä. Onneksi sain sen siististi tien sivuun eikä se sammunut jollekin pienemmälle tielle, jossa se oli tukkinut koko kaistan.

En joutunut odottelemaan apua kovin pitkään kun kaverini tuli hakemaan minut heittääkseen Hyvinkään juna-asemalle. Pääsisin junalla kotiin ja renukka jäisi moottoritielle. Onneksi hänen appiukkonsa, joka on renaultspesialisti tahtomattaan, soitti, ja sanoi että auton ovet kannattaisi lukita ja kokeilla uudestaan. Se kuulemma nollaa ajotietokoneen ja auto saattaakin startata.

Ajoimme Hyvinkäältä takaisin moottoritielle, jossa lukittu ja hätävilkut päälle jätetty 1,1 litrainen nakkikattilani odotti. Kaikeksi onneksi renoo käynnistyi kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ajonesto menee siis itsestään päälle kesken ajon eikä auto käynnisty ennenkuin ajotietokone nollataan. Tjsp.

Pääsin onneksi ajamaan kotiin ilman ongelmia, mutta kello oli jo sen verran etten lähtenyt tallille Muulia aktivoimaan. Onneksi minulla ei ollut mitään sovittua menoa tai esimerkiksi työvuoroa tälle illalle.

Tässä kohtaa mietin että onneksi kaverini, joka on samalla mieheni hyvä ystävä, näki ja kokeili itsekin ensimmäisellä kerralla ettei renu käynnistynyt. Muuten tässä olisi käynyt legendaarisesti, että kun mies tulee hinaamaan autoa, niin se starttaakin heti.

Ja nyt kun on tätä noroepidemiaa, niin onneksi se isompi hätä iski vasta kotona, eikä esimerkiksi siinä moottoritien laidassa sillan kohdalla. Toki siinä olisi ollut hyvä riuku.
Mitä tähän autoyksilöön tulee, niin se katsastetaan mitä pikimmiten ja laitetaan vahinko kiertämään. Perävalotakuu, perävalotakuu.
Tämä tarina on tosi ja tapahtui herran vuonna 2017 helmikuun 15. Sinä päivänä tiesin että minun ja Renoon liitto oli tässä ja on korkea aika laittaa vahinko kiertämään. Niin, ja onneksi se ei maksanut kuin 900 euroa.

Lisäys 9.3.2017: Tämä auto sai katsastusmieheltä leimaa vuodeksi eteenpäin ilman huomautuksia. Ihmeitä näköjään tapahtuu.

16 kommenttia

  1. Vastaukset
    1. Ja sit joskus kun omistat niin käytä hetki automerkin ja mallin vertailuun ja tilastoiden tutkimiseen, että missä on vähiten vikoja.

      Poista
  2. Tän takia mulle ei tule kaheleita ranskisautoja. Niin hitokseen paljon sähkövempaimia mitkä kaikki vuoronperään lakkaa toimimasta ja aiheuttaa harmaita hiuksia. Yleensä niillä ei ole edes mitään tärkeää funktiota, kunhan ovat olemassa. Ovat vaan kytketty hauskasti niin, ettei sitten mikään toimi jos ei se oikean lavanlämmitin toimi. Luonnollisesti se kytkentä löytyykin sitten jostain moottorin oikeasta alanurkasta, jonka esiin saamiseksi pitää kaivaa koko saatanan moottori ylös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on erityisen raivostuttavaa kun auto on tähän asti toiminut moitteetta ja meni vuosi sitten katsastuksesta läpi ilman huomautuksia, niin sitten ihan yhtäkkiä buum, auto on ajokelvoton!

      Tosin alustavien tietojen mukaan siinä on kampiakselin anturi tms viallinen ja se on halvalla itse korjattavissa.

      Poista
  3. Ootko muuten huomannut, että kun googlettaa "muuli", Muuli on siellä aika hyvin edustettuva kuvahaussa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen huomannut joo, vielä vuosi sitten tolla hakusanalla tuli lähinnä peräkärryjä, joten yksi tavoite on saavutettu ;)

      Poista
  4. Ja vielä noro? Apua mikä päivä :D täällä yritetään päästä eroon 1,5 kk kestäneestä flunssasta. Volvo onneksi kulkee. Samaa ei voi sanoa miehen Fordista joka on ollut paskana sen flunssan kestäneen ajan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei se onneksi ollut noro, mutta kun olen koulussa töissä, niin näinä aikoina kun joutuu juoksemaan vessaan, epäilee noroa ensimmäisenä.

      Poista
  5. Hah, fiilaan sua tässä ja niin paljon... Mun eka auto oli sukulaiselta perinnöksi saatu halpa ranskatar, ja kaikenlaisia kikkoja kyllä tuli sillä ajellessa opittua. Ei ollut eka eikä vika kerta kun se jätti mut jonnekin tien poskeen keskelle ei-mitään. Saatika niitä päiviä kun keskuslukitus vähän jumitti ja autoon oli kiivettävä peräkontin kautta, tai kun sähköikkuna sekosi ja liikkui ainoastaan alaspäin... Ah miten mukavia muistoja, oli se kyllä melkoista aikaa. Ja koska kommentoin ihan liian harvoin, niin tässä samalla iskulla myös muulille terkut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun eka oli Wolksvagen Polo, oikein näppärä kauppakassi. Tai siihen saakka kun sen ovet jäätyi lukkoon, tuulilasi huurtui ja se ruiskautti öljyt ulos. Kolme vuotta taisin katsella sitä kunnes se sai luvan lähteä jonkun mannen matkaan. Kuvittelin että saksalaiset ne osaa tehdä autoja. No ainakaan tätä he eivät osanneet tehdä. Toki se oli käytettynä ostettu, mutta huoltokirja oli täydellinen.

      Viedään muulille tänään terveiset :)

      Poista
    2. Ovien jäätyminen on volskien ominaisuus, ei suinkaan vika :')

      Poista
  6. Eipä taida olla yhtään automerkkiä, johon voisi luottaa täysin. Tuntuu kaverit saavan harmaita hiuksia ja lompakon kevennystä ihan kaikkien merkkien kanssa. Ihan sama onko Bemari tai Fiatti. Yleisesti ottaen kannattaa ostaa auto joka ei ole liian halpa eikä liian kallis ja tunnetusti kestäviä, kohtuuhintaisia ovat mm. volkswagen, toyota, nissan..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä! Ainoat autot, jotka ovat kestäneet ilman isompia vikoja, ovat juurikin volkkari ja toyota.. ;) Ei lompakko kevene muuta kuin tankatessa.. :'D

      Poista
  7. Hahah, ranskatteren omistaneena "innostuin" jo otsikon luettuani. :D Skrollatessa alaspäin hymy leveni huomatessani kuvan; mullahan on ollut täsmälleen samanlainen rellu! Jonkin aikaa se toimi ihan hyvin (maksoin siitä peräti 3000 e vuonna 2011!), mutta pari vuotta sitten siihen rupesi tulemaan kanssa näitä relluille tyypillisiä "ominaisuuksia", että auto lähti saman tien vaihtoon ja ranskalaista en enää koskaan osta.

    VastaaPoista
  8. Hmm.. Lähinnä typerää haukkua elinkaarensa päässä olevaa autoa ja sen vikoja. Sama kuin ostaisi purkukuntoisen talon, ja miettisi miksi käy vesivahinkoja. 900€:n auto voi pamahtaa ihan koska tahansa, kauanhan tuo kestikin, sait halvat kilometrit. Ei sillä, ranskikset ovat minusta huonoja ajaa uusinakin, saksalainen auton pitää olla.

    VastaaPoista