torstai 14. kesäkuuta 2018

Pikku-e, miten meni noinniinku?

Tässä vietiin Muulia tallinomistajan kanssa koulutukseen uudenvuodenpäivänä.
Mulla on ollut koko tämän kevään ajan suunnitelma kirkkaana mielessä; ajaisin pikku-een, eli BE-kortin, ja hakisin Muulin itse koulutuksesta takaisin. Muulin toinen omistaja on kyllä hoitanut kuskihommat hyvin, mutta sisimmässään hiljaa kärsien. Ja onneksi tallinomistaja uhrautui Muulin menomatkalle mukaan kuskiksi, se riemuretkihän sisälsi 13 tuntia trailerin vetämistä. Lupasin kuitenkin hiljaa mielessäni, että jatkossa kenenkään muun ei tarvitsisi kuluttaa aikaa Mulkeron kuskaamiseen, vaan kyyditsisin sen itse.

Kuvittelin, että reilu kuukausi riittäisi ihan hyvin korttiasian hoitamiseksi. Virhe.

Aloitetaan kuitenkin ihan alusta. Kesäkuun alussa harjoittelin peräkärryn peruuttamista ensimmäisen kerran. Isälläni on Hiace ja tavallinen peräkärry. Rakennettiin pihalle L-peruuus ja veivasin siinä tunnin edestakaisin. Se meni mielestäni ihan hyvin, siis niin hyvin ettei tarvitsisi inssiä jännittää. Trailerin kytkemistä ja irroittamista olen tehnyt jo aikaisemmin ja uskoisin, että pystyn maamerkkien kanssa peruuttamaan jopa melkein nuppiin. Viimeiset puoli metriä 5 cm nykisin traileria käsin.

Kesäkuun ensimmäisellä viikolla yritin varata teoriakokeen aikaa netistä siinä onnistumatta. Soitin Ajovarman ajanvaraukseen ja selvisi, että ajokorttilupahakemus tai joku muu sellainen yhdyssanahirviö pitäisi käydä katsastusasemalla täyttämässä, että varataanko siihen aika.

Siis aika jonkun lomakkeen palauttamiseen? Sanoin, että mennään riskillä ja pääsin kuin pääsinkin palauttamaan lomakkeen heti samana iltapäivänä. Siinä meni viisi minuuttia ja kuvat olivat jo olemassa, sillä hain passia pari vuotta sitten. Sehän ei myöskään mennyt kuten Strömssössä, siitä voit lukea täältä. Tai siis passinhaku meni ihan hyvin siihen nähden, että tajusin passitarpeeni kahta päivää ennen Portugaliin lähtöä. En nimittäin löytänyt passiani mistään.

Noniin, pitkästi nimetty lomake saatiin palautettua, maksoin siitä ilosta 40 euroa, joten ajoin kotiin ja varasin netistä teoriakokeen ajan. Otin sen työpaikkani lähelle, koska siellä oli aika heti seuraavalle viikolle ja maksoin samalla 31 euron koemaksun. Olin googlannut jo, että netissä on hyvä ja halpa harjoittelumateriaali teoriakoetta varten ja ajattelin ottaa sen 5 päivää ennen teoriakoetta.

En muuten ottanut.

Ajokorttien kokeisiin on tulossa muutoksia ja pikku-e-sivustolla ei voinut harjoitella ollenkaan! NO, googlasin netistä kaiken mitä löysin peräkärryihin liittyen. Kiitos muuten Ruuhkavuosiratsastaja ja Satu.la kattavista blogipostauksista aiheeseen liittyen! Sadun blogipostaus mukaili muuten suunnilleen täydellisesti tätä omaakin kokemusta.

Tällainen olisi päällikkötason vaunu. Vaatii kuitenkin todennäköisesti C-kortin. Kuva on käyttövapaa ja sen on ottanut


Opin Internetistä, että peräkärryjä on kahta eri luokkaa ja että mitä omamassa tarkoittaa. Luin, mitä saa vetää B-kortilla ja mitä ei. Tein pikku-e-sivuston ilmaisia demotehtäviä miljoona kertaa (siinä pyöri noin 20 erilaista kysymystä). Tein oikein muistiinpanot ruutupaperille ja menin teoriakokeeseen.

En tiedä paljonko siinä sai olla virheitä, mutta ainakin kaksi. Monivalintakysymyksiä oli kymmenen. Koe oli ohi 5 minuutissa. Vastasin väärin peräkärryn rengastehtävään (koska tehtävän kysymyksen saattoi ymmärtää kahdella eri tavalla) ja siihen, miten pitää toimia jos yhdistelmä lähtee liukkaalla luisuun (siinä pitää hiljentää/jarruttaa, ei oikaista luistoa vastaan). Renkaista taas sen verran, että talvella trailerissa pitää olla joko samat tai vahvemmat renkaat kuin vetoautossa. Tiesin sen, mutta kysymys oli aseteltu huonosti.

Okei, teoriakoe läpi. Nyt varaamaan netistä aikaa käsittely- ja ajokokeeseen. Internet näytti, ettei yhtään vapaata aikaa ole koko Uudellamaalla ennen kuin joskus heinäkuun puolivälissä. Ajattelin, että internetissä on joku virhe ja soitin seuraavana päivänä ajanvaraukseen.

Tällä kertaa Internetissä ei ollut mitään virhettä.

Inssimiehet on lomilla ja ajat on jo varattu. Öööö, mitä helvettiä? Kaikki kesän ajat on ilmeisesti annettu mopojonneille ja täti ei saa traileria bemmin perään?

Autosta puheenollen, minullahan on automaattivaihteinen auto ja inssiin tarvisisin manuaalivaihteisen, jotta saisin vetää muillakin kuin automaattivaihteisilla vetureilla. En ajatellut tässä elämässä enää taantua manuaaliauton käyttöön, mutta elämä saattaa josain kohtaa potkia sen verran kovaa, että on pakko. Saisin treenihiacen lainaan ja traikun voisin vuokrata tallilta.

No, tilanne oli kuitenkin se, etten pääsisi inssiin ennen kuin Muuli pitäisi hakea kotiin. Hienoa Kaisa. Super.

Muuli on näin valmis näyttämään perävaloja Sannalle ja tulemaan kotiin mamman hoiviin lähelle kauralaareja.

Minulla oli kyllä jo plan b olemassa. Siinä menisimme juhannuksena mökille trailerin kanssa ja toisimme Muulin kotiin sunnuntaina Muulin toisen omistajan kuljettamana. Valehtelisin jos väittäisin, että mieheni vastasi "Joo tottakai kulta, mitä vain Muulin takia". Tässä vaihtoehdossa Muuli palaisi kotiin viikkoa aiemmin, mutta se olisi melkein matkan varrella. Sonkajärvi on mökiltä "vain" 2 tuntia väärään suuntaan. Säästäisimme neljä tuntia ajoa.

Kirjoitin tilanteesta tietty Facebookkiin ja pian ihana muulinomistajakohtalotoverini Anu kertoi, että hänellä on pieni B-kortilla vedettävä traileri! Laskin pikaisesti oman autoni ja trailerin kokonaismassat yhteen ja totta, se jää 40 kiloa alle maksimin, eli koko yhdistelmä painaa 3460 kiloa! Siis täydessä lastissa, tyhjänä toki kevyempi, mutta sillä ei tässä kohtaa ole mitään merkitystä.

Muuli palaa etelään siis suunnitelmien mukaisesti 2.7., haen sen itse, ilman pikku-eetä.Ajan kortin sitten elokuun aikana, kun inssiaikoja on taas tarjolla. Seuraava kuljetustarve onkin vasta syyskuun alussa, kun menemme muulileirille!

Jotenkin kovin huojentavaa on se, että ehdin ajaa yhden riemuretken ennen inssiä. Inssin luulisi olevan ihan helppo juttu tuollaisen matkan jälkeen.

Koti, täältä tullaan! Kuva: Sanna Kauppinen

14 kommenttia

  1. Mä niin ymmärrän! Itse kävin lääkärintarkastuksessa (kinumalla kinuin ajan opiskelupaikkakunnan terveyskeskukseen koska omaan ei saanut aikaa ennen kuin joskus kahden kuukauden päästä ja toki olin liikkeellä tämän asian kanssa samanlaisesti kuin sinä eli kaikki pitää hoitaa nyt heti), koska jostain prkl ohjeesta näin tulkitsin että sellainen tarvitaan kun ajokorttiluokkaa muuttaa. No jonotin siellä myöhässä olevalle lääkärille ja soittelin Trafin vaihteeseen että olen muuten myöhässä siitä ajokorttilupahakemuksen palauttamisajanvarauksesta. Kuuloni testattiin lääkärissä niin että lääkäri hiipi takaviistossani ja vihelteli. Terve olin ja maksoin riemusta 70 e, ja kun sitten kiisin kaasu pohjassa katsastuskonttorille, täti siellä sanoi että ethän sä vain TÄMÄN asian takia ollut lääkärissä, ei tähän pikku-eehen mitään lääkärintodistusta tarvita. No voi ny vit... vitamiini.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mut tuli tsekattua tervedentila samalla ;) Mulle tuli yllätyksenä että inssissä on ihan kaupunkiajoakin, mikä arvioidaan samaan tapaan kuin inssissä. Luulin, että siinä vain peruutellaan kulmaan. Mutta nythän tuo ajokin alkoi jännittää, vaikka olen ollut ajokortillinen 18v lähtien ja melko hyvin on mennyt.

      Poista
  2. Silloin kun itse suoritin, se ajokoe oli kaksivaiheinen, eli traikun käsittely (peruutus jne.) Ja kaupunkiajo. Jos toisen näistä ryssii, niin ei tarttee suorittaa kumpaakin uudelleen (mikäli toinen meni hyväksytysti) vaan riitti, että uusi sen ryssityn osuuden. #ajoinkaupungissa "ylinopeutta" kun mittari valeheteli ja tottumuksesta vetelin 50km/h 40 alueella 😂 En tiedä, onko en moista, kahdeksan vuotta traileria kortin kanssa vedelty. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama juttu edelleen, kun viime vuonna kortin ajoin!

      Poista
    2. Huh hyvä, ettei tarvi koko settiä vetää uudestaan. Periaatteessa toivoisin että inssi olisi vieraassa kaupungissa, niin tulisi ajettua paljon varovaisemmin kuin täällä Järvenpäässä.. Mutta toisaalta BE-inssejä otetaan vastaan Järvenpäässä, niin helpointa tuohon on mennä.

      Poista
  3. Kaksivaiheinen inssi mullakin, ajo + käsittelykoe. En tiedä, sattuko omalle kohdalle vittumainen inssi vai mitä, mutta se oli ainakin ehdoton siitä ettei traikkua kytkiessä viimeisiä senttejä nyhdetä käsin, vaan koukku piti sattua vetopään alle just eikä melkein ja mikäli vetopää kopsahtaisi puskuriin, hylsy olisi ollut takuuvarma. Loi pieniä suorituspaineita, vaan läpi meni. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei hemmetti... Mä en ole treenannut nuppiin peruuttamista juuri ollenkaan. Tai sen mitä olen, niin olen ottanut kevyen kontaktin nuppiin ja ottanut siitä 5 cm eteen :D No onneksi ehdin treenailla, nythän onkin hauskaa, kun lähden ajelemaan traileri perässä Sonkajärvelle ilman mitään korttia. Jännä, että 40 kg painavampi traileri/auto tarvitsee sitten kortin...

      Poista
    2. Kyllä kannattaa opetella se nuppiin peruutus ihan käytännön elämääkin varten. Oma xl-kokoinen trailerini on niin painava, ettei sitä välttämättä edes jaksa käsivoimin nyhtää mihinkään. Kovalla maalla liikkuu, mutta jos on vaikka vähän mutainen pohja niin ei se kyllä liiku senttiäkään.

      Poista
    3. Mä uskon ehkä naiivisti että kyllä siihen oppii. Sit jos ja kun on välillä eri auto ja traikku niin pakkohan siellä takana on välillä käydä kurkkaamassa että missä mennään. Olen siis kyllä aiemminkin traikkua laittanut kiinni mutta eihän se todellakaan yhdellä kertaa mene ellei joku ole näyttämässä.

      Poista
    4. Jep, kyllä tekemällä oppii! Minä oon niin vanha, että olen saanut pikku-een aikoinaan ihan vain hakemalla. Kaiken trailerin vetämiseen liittyvän opettelin vasta sen jälkeen. :)

      Poista
  4. Kannattaa treenailla sitä kulmaperuutusta ihan trailerin kanssa, ja tehdä kuja esimerkiksi tötsistä tai ämpäreistä. Se on yllättävän ahdas väli missä pitää kääntää ja peruuttaa, oliskohan ollut jotain metri per puoli ylimääräistä tilaa jos en ihan väärin muista. Inssissä muista ehdottomasti käyttää kiiloja renkaiden edessä/takana! :D

    Mulla oli tosi helppo inssi, peruutin jäähallin kulmalle ja ajettiin takaisin katsastuskonttorille. Inssisetä totesi vain että "Etköhän sä ole aiemminkin irroitellut tota koppia, tämä riittää ihan hyvin" :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli harjoituksissa just mittojen mukaan tehty L. Ja pienempää/kapeampaa peräkärryä on vaikeampaa peruuttaa kuin traileria, joka näkyy koko ajan kummastakin peilistä. Tai näin mulle kerrottiin, en tiedä.. No saan kyllä harjoitteluaikaa mm siinä, kun haen Muulin kotiin. Voin kohteessa vielä peruutella. Se väli on 1,5m plus traikun leveys eli kumnallekin puolelle jää 75 cm tyhjää.

      Kiiloists luin, että trailerin paikallaan pysyminen pitää varmistaa joko käsijarrulla TAI kiiloilla mutta kai mä ne kiilatkin jostain taion. Tallin trailerin alla taitaa olla vain kivet, ne ei varmaan mene kiiloista inssissä..

      Poista
    2. Kiiloiksi kelpaa vaikka klapit :) Tai näin mulle ainakin sanottiin kun varasin inssiä.

      Poista
  5. Itse hankin viime keväänä ajokortin ja heti piti hypätä isomman menopelin rattiin, koska kesätyöt täällä Vantaalla vaativat juurikin peräkärryn käyttöä. Hieman oli alkuun haastavaa, mutta nopeasti siihen tottui. Nyt hankin itselleni retkipakun, jonka katsastus tosin ei vielä taitaisi mennä läpi, joten pitää tehdä siihen hieman korjaushommia.

    VastaaPoista